Trening obwodowy – co to jest?

trening obwodowy

W dzisiejszych czasach powstało bardzo wiele różnych treningów. Każdy z nich ma jednak jeden wspólny cel, a mianowicie poprawa naszej kondycji fizycznej i zadbanie o szczupłą sylwetkę. Tak właśnie jest i tym razem. Otóż trening obwodowy łączy w sobie cechy treningu aerobowego i siłowego. Pozwala również spalić tłuszcz, wymodelować i ujędrnić ciało oraz poprawić kondycję. Z tego względu, że stosuje się przy nim niewielkie obciążenia, trening obwodowy nie prowadzi do znacznego przyrostu masy ciała. Na czym tak naprawdę polega trening obwodowy, jakie są jego zalety i jak wygląda taki trening? Na te wszystkie pytania postaram się pokrótce odpowiedzieć w tym artykule.

Na czym polega trening obwodowy?

Tak więc trening obwodowy polega na wykonywaniu 8 – 15 ćwiczeń w określonej kolejności, których czas trwania wynosi między 30 – 60 sekund. Pomiędzy ćwiczeniami nie powinno być przerwy, jedyny odpoczynek to czas, który zajmuje nam zmiana ćwiczenia na następne. Wykonanie tych wszystkich ćwiczeń to jeden obwód, po którym następuje dłuższa przerwa, trwająca między 2 – 5 minut. Z reguły wykonuje się 2 – 3 obwody, których wykonanie daje intensywny trening o czasie trwania między 30 – 45 minut. Do stworzenia takiego obwodu można wykorzystać różnorodny sprzęt, taki jak: hantle, sztangę, sztangielki, suwnicę, drabinki, materace itp., ustawiając stacje na poszczególne grupy mięśniowe.

Jakie są zalety takiego treningu obwodowego?

– wzmacnia siłę i wytrzymałość,
– ujędrnia ciało oraz modeluje sylwetkę,
– może być dostosowany do wieku ćwiczącego i jego zdrowia, kondycji,
– jest idealną formą treningu dla większości sportów,
– ćwiczenia dobiera się samemu, dlatego mogą być na tyle proste, że każdy osoba może czerpać satysfakcję z ich ukończenia,
– w treningu obwodowym istnieje duża różnorodność ćwiczeń, dzięki czemu trenujący ma większy wybór w doborze sprzętu.

Źródło: pixabay.com

Jak wygląda taki trening obwodowy?

Oczywiście mam nadzieję, że nikomu nie muszę przypominać, iż tak samo, jak każdy inny trening należy go rozpocząć od rozgrzewki. W następnej kolejności trzeba przygotować potrzebny sprzęt tak żebyśmy mogli wykonać jedno ćwiczenie po drugim bez żadnej przerwy.

20 minutowy trening obwodowy:
1. Wyciskanie sztangi leżąc (maksymalna ilość powtórzeń w ciągu jednej minuty);
2. Przysiady (1:00 min.);
3. Wiosłowanie siedząc (1:00 min.);
4. Wyciskanie hantli na barki siedząc (1:00 min.);
5. Wypady w tył z hantlami (1:00 min.);
6. Uginanie ramion z hantlami (1:00 min.);
7. Rowerek stacjonarny lub bieżnia ze średnią intensywnością (3:00 min.);
8. Rozpiętki (1:00 min.);
9. Przyciąganie wyciągu górnego do klatki piersiowej siedząc (1:00 min.)
10. Wypady z przeskokiem (1:00 min.);
11. Uginanie ramion ze sztangą (1:00 min.);
12. Wyciskanie francuskie leżąc (1:00 min.);
13. Przysiady ze sztangą (1:00 min.);
14. Ergometr lub skakanka ze średnią intensywnością (3:00 min.);
15. Unoszenie klatki piersiowej w leżeniu na plecach z biodrami i kolanami w zgięciu 900 (1:00 min.);
16. Marsz na bieżni (3:00 min.).

Podsumowując powyższy artykuł to trening obwodowy można organizować na nieskończenie wiele sposobów. Dobór tych ćwiczeń jest naprawdę dowolny, trzeba tylko stosować się do podstawowych zaleceń. Taki trening obwodowy jest bardzo uniwersalny, pasuje zatem do wszystkich grup wiekowych i poziomów zaawansowania. Można go wykonywać zarówno na siłowni, jak i w domu, np. podczas oglądania telewizji. Ważne, by ułożone ćwiczenia były dobrane odpowiednio do indywidualnych możliwości, wtedy to osiągniemy pożądane efekty i jednocześnie unikniemy przeciążenia organizmu.

Zapisz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *