Suplementy białkowe, a zdrowie

suplementy białkowe

Wiele osób w dzisiejszych czasach sięga po suplementy białkowe. Postępują tak np., osoby, które ćwicząc chcą zwiększyć swoją masę mięśniową. Po kilku tygodniach zażywania takiego suplementu białkowego zastanawiają się jednak, czy nie wpłynął on negatywnie na kondycję fizyczną albo na negatywne zmiany w organizmie. Aby uniknąć takich sytuacji, w których będziemy zastanawiać się czy suplementy białkowe na pewno nam nie szkodzą, wybierajmy tylko te zdrowe i w odpowiednich dawkach. Tak więc jakie suplementy białkowe na masę?

Oczywiście prawdą jest, że tylko te naturalne suplementy białkowe stanowią składnik diety osób ćwiczących, są one podstawą tego rodzaju diet. Wspomaganie suplementami to raczej domena osób pracujących nad masą mięśniową. Otóż absolutnie nie wystarczy tutaj sama dieta oparta tylko i wyłącznie na węglowodanach, witaminach lub tłuszczach i białku. Zdrowe odżywianie i trening wiele osób łączy z odżywkami białkowymi zawierających w sobie aminokwasy egzogenne. Jest tak, gdyż nasz organizm nie potrafi ich samodzielnie syntezować. Co jest absolutnie jasne, że odżywki białkowe bywają niebezpieczne, jeżeli stosuje się je niezgodnie z zaleceniami.

Otóż zbyt duże dawki suplementów białkowych mogą obciążać nerki i wątrobę, prowadząc do ich niewydolności. Co jest ważne osoby borykające się z problemami zdrowotnymi powinny odwiedzić lekarza i powiedzieć mu o zamiarze stosowania tego rodzaju odżywki. Tylko i wyłącznie lekarz będzie w stanie stwierdzić, czy osoby z chorą wątrobą bądź nerkami powinny stosować tego rodzaju suplementację, a jeśli tak w jakich dawkach. Aby wybrać bezpieczną odżywkę białkową, należy zwracać uwagę na skład i proporcje aminokwasów w niej zawartych. Najlepsze są te zawierające spore ilości aminokwasów IAA ? egzogennych (dostarczanych z pożywieniem).
Niekiedy odżywki należy spożywać tuż przed rozpoczęciem ćwiczeń, inne po nich. Najważniejsze, aby ściśle stosować się do zaleceń i pamiętać, że każdy sportowiec wybiera odżywkę białkową zgodnie z działaniem swojego organizmu ? nie ma zatem jednego uniwersalnego preparatu, który polecać można każdemu. Nigdy nie powinniśmy jednak przejmować odżywki białkowej po posiłku bądź przed nim, jeśli danie zawiera sporą ilość mięsa. Organizm ma ograniczoną zdolność przyswajania białka ? w czasie 3 godzin może go przyswoić około 50g, zaś wiemy, że mięso bądź ryby to źródła dużej ilości białka. Należy więc unikać bomb białkowych, które źle wpłyną na nasz organizm.

suplementy diety
Źródło: pixabay.com

Czy suplementy białkowe mogą wszyscy stosować? Dla kogo są przeznaczone? Czy są jakieś przeciwwskazania? Jakie są skutki uboczne stosowania owych suplementów?

Suplementy oraz odżywki białkowe nie powinny przejawiać skutków ubocznych przy zastosowaniu się do informacji znajdujących się na opakowaniu, jednak warto zwrócić uwagę na kilka możliwości, takich jak np.:

  • w przypadku alergii na laktozę należy szczególnie uważnie przeczytać skład białek oraz gainerów
  • produkty przed treningowe – podnoszą ciśnienie krwi, są więc niewskazane dla osób o podwyższonym ciśnieniu lub posiadających problemy z krążeniem
  • kreatyny – w przypadku stosowania bardzo dużych dawek przez długi czas u osób z chorobami nerek istnieje ryzyko uszkodzenia tego narządu. Zaleca się cykle trwające nie dłużej niż 6 tygodni ciągłej suplementacji około treningowej

Podsumowując powyższy artykuł odżywki białkowe to produkty specjalnego przeznaczenia i powinny być stosowane jako uzupełnienie diety, a nie zamiennik posiłków. Przy wyborze odżywki białkowej powinniśmy kierować się nie tylko ceną, czy smakiem ale przede wszystkim wartością biologiczną produktu, oraz tym, czy produkt ten nie narazi nas na skutki uboczne stosowania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *